Tillsammans skapar vi Skolyoga
Skolyoga är en ideell organisation och byggs upp av ideella krafter och Skolyogakonsulter.
Kristina Hermelin Johnson
STYRELSEORDFÖRANDE
Utbildad inom statsvetenskap med en MSc i internationella relationer från University of Edinburgh och har en lång erfarenhet inom arbete i ideell sektor både på organisationssidan och på givarsidan. Introducerades till yoga för mer än 20 år sedan och vill skapa möjligheter för barn och unga att få tillgång till yogans verktyg in i livet.
Annika Westerberg
STYRELSELEDAMOT OCH SKOLKONSULT
Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Utbildade sig till yogalärare för vuxna och barn 2015/16.
“Jag tror att vi alla – unga som gamla – mår bättre av att praktisera yoga. Jag brinner för att få in yoga i alla sammanhang där det blir lättillgängligt och en naturlig del av vardagen. Genom Skolyoga vill jag bidra till att sprida yoga till det ställe där framtidens ledare skapas; alla fantastiska skolor och förskolor runt om i Sverige.”

Jenny Westring
STYRELSELEDAMOT
Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och snart färdigutbildad psykolog vid Karolinska Institutet. Utbildad yogalärare för både vuxna och barn samt rådgivare inom ledarskap och organisationspsykologi.
“Jag brinner för att arbeta med både barn och vuxna inom personlig utveckling, gruppdynamik, prestation och välmående. Skolyoga ger verktyg att arbeta både fysiskt och mentalt för ökad förståelse för sig själv och andra samt med självledarskap. Allt för att bygga förmågor som är viktiga genom hela livet såsom resiliens (förmågan att stå emot och hantera motgångar), stresshantering och fokusering.”

Filippa Odevall
STYRELSELEDAMOT OCH SKOLKONSULT
Filippa har en kandidatexamen i Internationell rättsvetenskap med inriktning på mänskliga rättigheter. Började praktisera yoga 2002 och har jobbat med ledarskap sedan 2006. Brinner för att skapa hållbara förändringsprocesser för en bättre värld.
”Yoga skapar ett utrymme för barn och unga att vara det de redan är: autentiska, närvarande, smidiga, starka och lekfulla. Den hjälper också barn, unga och skolpersonal att hitta ett lugn och ger möjlighet till avslappning.”

Emma Hertin
STYRELSELEDAMOT
Civilingenjör från Linköpings universitet med mångårig erfarenhet av ledarskap och styrelsearbete inom ideella föreningar. Jag brinner för att barn och unga ska få möjlighet att utvecklas och växa utifrån sina egna förutsättningar.
”I dagens samhälle ser jag ett stort behov av att framtidens generation får lära sig viktiga verktyg för avslappning och närvaro för att kunna hantera de utmaningar som ligger framför dem. Skolyogas verksamhet och plattform är en nyckel för att ge barn och unga dessa förutsättningar redan i skolan.”
Sofia Elmers
PROJEKTLEDARE STILLIN’ BETWEEN OCH SKOLKONSULT
Sofia är legitimerad lärare och har under sina år i skolan sett hur elever tampas med stressproblematik och fokus. Sofias önskan är att elever ska få verktyg för att själv ta makten och sin hälsa. Brinner för att barn och ungdomar ska få sakta in och leva ett mindre stressigt liv.
Hittade till yogan i sena tonåren och relationen till yogan fördjupades i samband med mina egna barn.
”Världen ser annorlunda ut än när jag var barn, med allt fler distraktioner och yttre stressfaktorer är det extra viktigt att ge barn och ungdomar utrymme för återhämtning och verktyg för stresshantering och självledarskap.”
Louise Hellbom
SKOLKONSULT
Yogaterapeut och socialantropolog med kommunikation och ledarskap i bagaget. Projektledare för Skolyogas projekt stillin’ som utvecklar ett digitalt material för gymnasieungdomar i skolan. Kom i kontakt med yoga och meditation första gången på gymnasiet. Långt senare förstod jag vilka enorma effekter yoga kan ha på hälsa och personliga utveckling.
”Tänk om vi kunde ge våra barn den allra dyrbaraste gåvan. Den som inte kostar någonting. Tänk om vi kunde visa dem att de verktyg de behöver i livet inte går att köpa. De har dom redan i sig. Vår uppgift är att visa de möjliga vägarna. Deras uppgift är att leda oss mot framtiden”.
Emelie Hambrook
SKOLKONSULT
Har kandidatexamen i utredningssociologi och utbildade sig till barnyogalärare 2018.
”Elev i årskurs 3: ”- Yoga gör man för att liksom gå in i sig själv och lugna ner sig och lära känna sig själv bättre.” Det vill jag förmedla till barn och unga. I dagens samhälle läggs mycket fokus på yttre egenskaper och prestation. Då är yogan ett fantastiskt verktyg för att lära sig att fokusera inåt, känna att jag duger som jag är och att jag gör saker som jag mår bra av”.

Lena Malmsäter
KOORDINATOR STILLIN’ BETWEEN OCH SKOLKONSULT
Lena är diplomerad avspännings- och stresspedagog med mångårig erfarenhet från näringslivet.
Lena är även certifierad rosenterapeut och önskar att alla ska få leva mer i närvaro och kunna vara sitt sanna autentiska jag.
”Tänk om alla kunde få lära sig hur vi kan använda våra kroppar som instrument för stresshantering och ett bättre mående. Yoga och andra kroppsliga övningar är kraftfulla men skonsamma verktyg vi alla har med oss vart vi än går, bara kroppen behövs.”

Johanna Frick
METODUTVECKLARE STILLIN’ BETWEEN
Johanna är lärare sedan 2002, arbetar på mellanstadiet och vill ge alla elever och lärare en hållbar vardag. Johanna ser att det finns så mycket vi kan göra tillsammans för att vara starka som elever och lärare. Hon hittade till yogan när barnen var små och intresset bara växer och växer. Johanna anser att yogan är ett förhållningssätt till livet och att yoga ger kraft till det som är viktigt.

Teres Arvidsson
KOMMUNIKATÖR STILLIN’ BETWEEN
Teres är utbildad projektledare med bred kunskap inom varumärkesbyggande. En positivt notoriskt nätverkare som vill addera mer harmoni till hela samhället genom bland annat social stadsutveckling.
Teres har även läst till Hälsocoach då hon vill sprida salutogen kunskap till privatpersoner, samhället såväl som skolväsendet. Hon har en stor passion till dans och movement language och där matchar yogans verktyg väl in.
”Då min äldsta dotter snart ska göra entré in i skolvärlden så känns Skolyoga som en väldigt passande organisation att få fortsätta lyfta till skyarna för dess viktighet. Detta vill jag göra bland annat genom nya samarbeten och kreativa medier.”

Malou Lejon
SKOLKONSULT
Utbildad beteendevetare som har arbetat flera år både i förskola och skola. Hittade yoga 2001 och har instruerat yoga sedan 2007. Arbetar även med barndans, barngymnastik och annan gruppträning.
”När barn yogar får de ett andrum till det som ständigt pågår runt omkring, lika mycket som deras kreativitet, glädje och lekfullhet får utrymme hittar de modet och den sköna känslan i att vara i stillhet. Att landa i harmoni med sig själv och den vardag som de lever i.”
Vår Vision
Att barn och unga ges möjlighet att utforska verktyg för att träna upp Livsförmågor tillsammans med vuxna.
Vår Mission
Är att bygga en struktur där det ingår i den ordinarie undervisningen att genom kroppsliga verktyg träna förmågor som fokus, stresshantering och emotionell intelligens.

Sugen på att engagera dig?
Vill du vara med och utveckla stillin’?
Som elev, lärare eller praktikant. Hjärtligt välkommen!