Vi på Skolyoga

Tillsammans skapar vi Skolyoga

Skolyoga är en ideell organisation och byggs upp av ideella krafter och Skolyogakonsulter.

Kristina Hermelin Johnson
STYRELSELEORDFÖRANDE

Utbildad inom statsvetenskap med en MSc i internationella relationer från University of Edinburgh och har en lång erfarenhet inom arbete i ideell sektor både på organisationssidan och på givarsidan. Introducerades till yoga för mer än 20 år sedan och vill skapa möjligheter för barn och unga att få tillgång till yogans verktyg in i livet.

Elise Lilliehöök Skolyoga

Elise Lilliehöök

STYRELSELEDAMOT

Entreprenör utbildad inom både psykologi och juridik från Lunds Universitet och LTU samt certifierad yoga- och barnyogainstruktör sedan 2012. Efter en karriär inom näringslivet läggs nu tiden på att driva systemförändring genom att skapa möjligheter för vuxna och barn att må bättre och ta bättre beslut för sig själva och sin omgivning. Detta bland annat genom aktivt engagemang i flertalet styrelser samt vice VD i stiftelsen 29k Foundation.

Louise Hellbom Skolyoga

Louise Hellbom
SKOLKONSULT OCH TEAM MEMBER INTE BARA YOGA

Yogaterapeut och socialantropolog med kommunikation och ledarskap i bagaget. Projektledare för Skolyogas projekt stillin’ som utvecklar ett digitalt material för gymnasieungdomar i skolan. Kom i kontakt med yoga och meditation första gången på gymnasiet. Långt senare förstod jag vilka enorma effekter yoga kan ha på hälsa och personliga utveckling.

”Tänk om vi kunde ge våra barn den allra dyrbaraste gåvan. Den som inte kostar någonting. Tänk om vi kunde visa dem att de verktyg de behöver i livet inte går att köpa. De har dom redan i sig. Vår uppgift är att visa de möjliga vägarna. Deras uppgift är att leda oss mot framtiden”

Annika Westerberg Skolyoga

Annika Westerberg
SKOLKONSULT,  STYRELSELEDAMOT OCH TEAM MEMBER INTE BARA YOGA

Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Utbildade sig till yogalärare för vuxna och barn 2015/16.

“Jag tror att vi alla – unga som gamla – mår bättre av att praktisera yoga. Jag brinner för att få in yoga i alla sammanhang där det blir lättillgängligt och en naturlig del av vardagen. Genom Skolyoga vill jag bidra till att sprida yoga till det ställe där framtidens ledare skapas; alla fantastiska skolor och förskolor runt om i Sverige.”

Sofia Elmers Skolyoga

Sofia Elmers
PROJEKTLEDARE STILLIN’ BETWEEN OCH SKOLKONSULT

Legitimerad lärare med ett intresse för personlig utveckling och ledarskap. Brinner för att barn och ungdomar ska få sakta in och leva ett mindre stressigt liv. Hittade till yogan i sena tonåren och relationen till yogan fördjupades i samband med mina egna barn.

”Världen ser annorlunda ut än när jag var barn, med allt fler distraktioner och yttre stressfaktorer är det extra viktigt att ge barn och ungdomar utrymme för återhämtning och verktyg för stresshantering och självledarskap.”

Filippa Odevall Skolyoga

Filippa Odevall
SKOLKONSULT OCH STYRELSELEDAMOT

Har en kandidat examen i Internationell rättsvetenskap med inriktning på mänskliga rättigheter. Började praktisera yoga 2002 och har jobbat med ledarskap sedan 2006. Brinner för att skapa hållbara förändringsprocesser för en bättre värld.

”Yoga skapar ett utrymme för barn och unga att vara det de redan är: autentiska, närvarande, smidiga, starka och lekfulla. Den hjälper också barn, unga och skolpersonal att hitta ett lugn och ger möjlighet till avslappning.”

Jane Daun
STYRELSELEDAMOT

Utbildad inom ledarskap, självledarskap och social hållbarhet för WWF (wsy), med adderade studier inom antropologi hos SU. Utbildad professionell dansare hos Danscenter Fryshuset och Balettakademien. Jane har arbetat inom dansens värld, samt med media, kommunikation och ledarskap och regelbundet praktiserat yoga sedan 2015 vilket började som en del av dansutbildningen.

”Yoga för mig är harmoni. Jag har sett många stärka sin självkänsla och sitt självförtroende genom yoga, och ser det framförallt som ett verktyg för individer att skapa balans och närvaro.”
Emelie Hambrook Skolyoga

Emelie Hambrook
SKOLKONSULT

Har kandidatexamen i utredningssociologi och utbildade sig till barnyogalärare 2018.

”Elev i årskurs 3: ”- Yoga gör man för att liksom gå in i sig själv och lugna ner sig och lära känna sig själv bättre.” Det vill jag förmedla till barn och unga. I dagens samhälle läggs mycket fokus på yttre egenskaper och prestation. Då är yogan ett fantastiskt verktyg för att lära sig att fokusera inåt, känna att jag duger som jag är och att jag gör saker som jag mår bra av”.

Lena Skolyoga

​Lena Malmsäter
KOORDINATOR STILLIN’ BETWEEN


Diplomerad avspännings- och stresspedagog med mångårig erfarenhet från näringslivet.
Lena är även certifierad rosenterapeut och önskar att alla ska få leva mer i närvaro och kunna vara sitt sanna autentiska jag.

Tänk om alla kunde få lära sig hur vi kan använda våra kroppar som instrument för stresshantering och ett bättre mående. Yoga och andra kroppsliga övningar är kraftfulla men skonsamma verktyg vi alla har med oss vart vi än går, bara kroppen behövs.”

​Malou Lejon Skolyoga

​Malou Lejon
SKOLKONSULT

Utbildad beteendevetare som har arbetat flera år både i förskola och skola. Hittade yoga 2001 och har instruerat yoga sedan 2007. Arbetar även med barndans, barngymnastik och annan gruppträning.

”När barn yogar får de ett andrum till det som ständigt pågår runt omkring, lika mycket som deras kreativitet, glädje och lekfullhet får utrymme hittar de modet och den sköna känslan i att vara i stillhet. Att landa i harmoni med sig själv och den vardag som de lever i.”

​Teres Arvidsson 
KOMMUNIKATÖR  STILLIN’ BETWEEN

Utbildad projektledare med bred kunskap inom varumärkesbyggande. En positivt notoriskt nätverkare som vill addera mer harmoni till hela samhället genom bland annat social stadsutveckling.
Teres har även läst till Hälsocoach då hon vill sprida salutogen kunskap till privatpersoner, samhället såväl som skolväsendet. Hon har en stor passion till dans och movement language och där matchar yogans verktyg väl in.

”Då min äldsta dotter snart ska göra entré in i skolvärlden så känns Skolyoga som en väldigt passande organisation att få fortsätta lyfta till skyarna för dess viktighet. Detta vill jag göra bland annat genom nya samarbeten och kreativa medier.”

​Johanna Frick 
METODUTVECKLARE STILLIN’ BETWEEN

Lärare sedan 2002, arbetar på mellanstadiet och vill ge alla elever och lärare en hållbar vardag. Ser att det finns så mycket vi kan göra tillsammans för att vara starka som elever och lärare. Hittade till yogan när barnen var små och intresset bara växer och växer. Yogan är ett förhållningssätt till livet. Yoga ger kraft till det som är viktigt.

“Tänk att få jobba med elever och grupper där “Kindness and compassion” får vara ledord. Vänlighet och medkänsla för sig själv och andra är något som kan berika oss alla.”

Stefan Odevall Skolyoga

​Stefan Odevall
STYRELSESUPPLEANT

Civilekonom med många års erfarenhet av styrelsearbete, ledande befattningar och konsultverksamhet i små och medelstora företag/organisationer.