Vi på Skolyoga

Tillsammans skapar vi Skolyoga

Skolyoga är en ideell organisation och byggs upp av ideella krafter och Skolyogakonsulter.

Elise Lilliehöök

Elise Lilliehöök
STYRELSELEORDFÖRANDE

Entreprenör utbildad inom både psykologi och juridik från Lunds Universitet och LTU samt certifierad yoga- och barnyogainstruktör sedan 2012. Efter en karriär inom näringslivet läggs nu tiden på att driva systemförändring genom att skapa möjligheter för vuxna och barn att må bättre och ta bättre beslut för sig själva och sin omgivning. Detta bland annat genom aktivt engagemang i flertalet styrelser samt vice VD i stiftelsen 29k Foundation.

Louise Hellbom

Louise Hellbom
SKOLKONSULT & TEAM MEMBER INTE BARA YOGA

Yogaterapeut och socialantropolog med kommunikation och ledarskap i bagaget. Projektledare för Skolyogas projekt stillin’ som utvecklar ett digitalt material för gymnasieungdomar i skolan. Kom i kontakt med yoga och meditation första gången på gymnasiet. Långt senare förstod jag vilka enorma effekter yoga kan ha på hälsa och personliga utveckling.

”Tänk om vi kunde ge våra barn den allra dyrbaraste gåvan. Den som inte kostar någonting. Tänk om vi kunde visa dem att de verktyg de behöver i livet inte går att köpa. De har dom redan i sig. Vår uppgift är att visa de möjliga vägarna. Deras uppgift är att leda oss mot framtiden”

Annika Westerberg

Annika Westerberg
SKOLKONSULT, TEAM MEMBER INTE BARA YOGA & STYRELSELEDAMOT

Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Utbildade sig till yogalärare för vuxna och barn 2015/16.

“Jag tror att vi alla – unga som gamla – mår bättre av att praktisera yoga. Jag brinner för att få in yoga i alla sammanhang där det blir lättillgängligt och en naturlig del av vardagen. Genom Skolyoga vill jag bidra till att sprida yoga till det ställe där framtidens ledare skapas; alla fantastiska skolor och förskolor runt om i Sverige.”

Sofia Elmers

Sofia Elmers
SKOLKONSULT & TEAM MEMBER INTE BARA YOGA

Legitimerad lärare med ett intresse för personlig utveckling och ledarskap. Brinner för att barn och ungdomar ska få sakta in och leva ett mindre stressigt liv. Hittade till yogan i sena tonåren och relationen till yogan fördjupades i samband med mina egna barn.

”Världen ser annorlunda ut än när jag var barn, med allt fler distraktioner och yttre stressfaktorer är det extra viktigt att ge barn och ungdomar utrymme för återhämtning och verktyg för stresshantering och självledarskap.”

Filippa Odevall

Filippa Odevall
SKOLKONSULT & STYRELSELEDAMOT

Har en kandidat examen i Internationell rättsvetenskap med inriktning på mänskliga rättigheter. Började praktisera yoga 2002 och har jobbat med ledarskap sedan 2006. Brinner för att skapa hållbara förändringsprocesser för en bättre värld.

”Yoga skapar ett utrymme för barn och unga att vara det de redan är: autentiska, närvarande, smidiga, starka och lekfulla. Den hjälper också barn, unga och skolpersonal att hitta ett lugn och ger möjlighet till avslappning.”

Emelie Hambrook

Emelie Hambrook
SKOLKONSULT

Har kandidatexamen i utredningssociologi och utbildade sig till barnyogalärare 2018.

”Elev i årskurs 3: ”- Yoga gör man för att liksom gå in i sig själv och lugna ner sig och lära känna sig själv bättre.” Det vill jag förmedla till barn och unga. I dagens samhälle läggs mycket fokus på yttre egenskaper och prestation. Då är yogan ett fantastiskt verktyg för att lära sig att fokusera inåt, känna att jag duger som jag är och att jag gör saker som jag mår bra av”.

​Malou Lejon

​Malou Lejon
SKOLKONSULT

Utbildad beteendevetare som har arbetat flera år både i förskola och skola. Hittade yoga 2001 och har instruerat yoga sedan 2007. Arbetar även med barndans, barngymnastik och annan gruppträning.

”När barn yogar får de ett andrum till det som ständigt pågår runt omkring, lika mycket som deras kreativitet, glädje och lekfullhet får utrymme hittar de modet och den sköna känslan i att vara i stillhet. Att landa i harmoni med sig själv och den vardag som de lever i.”

​Kristina Jacobsson

​Kristina Jacobsson
SKOLKONSULT

Kristina Jacobsson är utbildad stress- och avspänningspedagog, yogainstruktör och lärare i svenska och drama.

”Yoga och meditation har funnits som ett ankare i mitt liv sedan jag kom i kontakt med dessa praktiker på 90-talet under en resa i Indien. De har gett mig både styrka, vila och mer djup i tillvaron. Min vilja är att sprida vidare kunskapen om den läkande kraften som finns i våra kroppar och hur vi alla med enkla övningar kan skapa mer harmoni i livet. Med min erfarenhet från läraryrket så har jag också sett hur viktigt och välgörande det är att få in mer av dessa kvaliteter i skolan.”

​Lena Malmsäter
PROJEKTMEDARBETARE

Diplomerad avspännings- och stresspedagog med mångårig erfarenhet från techbranschen.
Lena är även certifierad rosenterapeut och önskar att alla ska få leva mer i närvaro och få vara sitt sanna autentiska jag.

Stefan Odevall

​Stefan Odevall
STYRELSESUPPLEANT

Civilekonom med många års erfarenhet av styrelsearbete, ledande befattningar och konsultverksamhet i små och medelstora företag/organisationer.